close
Contact
info@fullframe.nl+31 (0) 13 534 09 88
Tilburg
Burgemeester Stekelenburgplein 199 unit 1.115041 SC TilburgRoute
Utrecht
Muntkade 113531 AK UtrechtRoute
Laat een bericht achter
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Campagne
Veiligheidsregio Brabant-Oost

Loverboy of liefje?

A campaign that casually slides in your DM’s

‘Loverboy’, het klinkt bijna onschuldig…maar wist je dat een loverboy een mensenhandelaar is?! Ook loverboys gaan met de tijd mee: potentiële slachtoffers worden bereikt en opgepikt via social media.

Loverboy of liefje?

Hoe maak je jongeren bewust van het grijze gebied tussen onschuldige en niet-onschuldige intenties op social media? Door het hen zelf te laten inzien! In ‘Loverboy of liefje?’ reageren vijf jongeren – onwetend, onbevangen én non-scripted – op flirterige berichtjes. Op “Hee lekker ding, zin in een romantische date?” wordt luchtig gereageerd: “Straight to the point, maar geen potentiele loverboy”. Dan verandert de sfeer abrupt: alle flirterige berichtjes blijken verstuurd door mensenhandelaren, en dat komt hard binnen. Vrolijkheid en luchtigheid maken plaats voor zichtbare ontzetting, máár, een belangrijke stap richting bewustwording is gezet!

Hoe handelt een loverboy mensenhandelaar?

“En dan zet ik ze online, met een advertentie en een foto. Prijslijstje met alle informatie”: echte woorden van een ‘echte’ loverboy, afkomstig uit transcripten van het OM. Mechanisch, koelbloedig en harteloos verhandelt de loverboy zijn ‘product’. A picture says more than a thousand words? Not in this case. Júíst het script speelt een glansrijke hoofdrol in deze krachtige maar wrange video: het ontbreken van beeld creëert ruimte voor verbeelding. Woorden die normaal achter gesloten deuren blijven komen tot leven en kruipen onder de huid.

U vraagt, wij (/de camera’s) draaien

Veiligheidsregio Brabant-Oost gaf Full Frame carte blanche voor het creëren van bewustwording over seksuele uitbuiting onder jongeren. Ons antwoord: een veelzijdige campagne bestaande uit twee rauwe, intieme en pijnlijk eerlijke video’s over (én met) loverboys. ‘Loverboy of liefje?’ vanuit het slachtoffer, ‘Mensenhandelaren’ vanuit de dader. De grens tussen onschuldige berichtjes en slechte intenties blijkt een hele dunne…

Deze campagne – zowel de video’s als bijbehorende snippets – is gedeeld op Instagram, Snapchat, Tiktok en andere social mediakanalen door Veiligheidsregio Brabant-Oost en samenwerkende organisaties: dé plek om jongeren direct te bereiken. De cijfers van slachtoffers van mensenhandel lopen tot op de dag van vandaag nog altijd op. Hoog tijd voor verandering!

Meer uit deze case

Online campagne

Mensenhandelaar

Stills campagnes

Credits

  • Regie

    Joep van Osch

  • Camera Loverboy of Liefje

    Ton Vorselaars

  • Camera Mensenhandelaar

    Pepijn Robben

Meer cases

phoneCall-to-call