3 Mijn bewaarde films

Samen Dementievriendelijk

Televisiecommercial Samen dementievriendelijk genomineerd voor een Gouden Loeki

 

 

Het bewustwordingsprogramma Samen dementievriendelijk lanceert de campagne ‘Kan ik voor jou’. Wij maakten de bijbehorende commercial die is genomineerd voor een Gouden Loeki. Een fantastische waardering voor deze productie waar we ontzettend trots op zijn!

In Nederland leven op dit moment 280.000 mensen met dementie. De nieuwe tv-commercial vergelijkt de herkenbare gevoelens en emoties die iedereen tijdens de coronacrisis wel eens heeft ervaren, zoals verwarring en eenzaamheid, met emoties die mensen met dementie elke dag ervaren. Ook na corona. In nauwe samenwerking met Samen dementievriendelijk, stampten we binnen zes weken de gehele productie uit de grond.

Het roer om

“Onze lopende campagne sloot vanwege de corona situatie minder goed aan”, vertelt Iris Spanjers, campagne- en mediacoördinator bij Samen dementievriendelijk. “Die campagne was gericht op het herkennen van signalen van dementie, op straat, in de buurt of tijdens je werk. Vanwege corona blijft deze kwetsbare groep veelal thuis. Je komt hen dus simpelweg minder vaak tegen in het dagelijks leven.”

Samen dementievriendelijk besloot daarom de awareness-campagne te richten op een schrijnend probleem dat tijdens de coronacrisis nog groter is geworden. Spanjers vertelt: “Vanwege corona zijn veel dagbestedingen voor thuiswonende mensen met dementie weggevallen. Isolement ligt meer dan ooit op de loer. Het blijkt uit onderzoek dat mantelzorgers zich nóg meer belast voelen dan vóór de coronatijd. Hulp en aandacht vanuit de sociale omgeving is daarom essentieel. Niet alleen nu, maar óók in de toekomst als het leven van de meeste van ons weer normaal wordt.”

Alles-in-een filmpartner

Wij kregen de vraag om – binnen zes weken – een tv-commercial te produceren, als belangrijkste uiting van de campagne. Samen dementievriendelijk is een prachtig programma waarvoor we al vaker werkten. We maakten onder andere een filmpje voor een reizigerscampagne die in alle NS-treinen heeft gedraaid. Maar om nu met zo’n krappe deadline zowel concept als creatie te verzorgen; dat was een mooie uitdaging!

Complete productie

We hebben natuurlijk vaker landelijke commercials gedraaid, maar dit is de eerste waarbij we echt vanaf het concept tot aan de laatste edit verantwoordelijk zijn. Zonder tussenkomst van een reclamebureau hebben wij deze commercial samen met Samen dementievriendelijk van A tot Z geproduceerd.

En daar zijn we hartstikke trots op, en dan is ie ook nog eens genomineerd voor een Gouden Loeki!

Campagne ‘Kan ik voor jou’

De commercial die kijkers oproept om hulp te bieden aan iemand met dementie, is te zien tot en met 6 juli tijdens de reclameblokken van alle grote Nederlandse zenders. De commercial is onderdeel van de campagne ‘Kan ik voor jou’. Meer informatie vind je op kanikvoorjou.nl.

Samen dementievriendelijk is een initiatief van Alzheimer Nederland, PGGM en ministerie van VWS.