Wat was de laatste video die je doorstuurde naar een vriend of je partner? De kans is groot dat het een korte, snelle video was. Eén die simpel opgenomen was met een telefoon, vaak in selfie-modus. Begon die toevallig met een aandachttrekker aan het begin, ook wel bekend als een hook, en was de inhoud grappig, herkenbaar of informatief? Dan heb je al kennisgemaakt met User Generated Content (UGC). Deze razend populaire content verovert al tijden je feed op TikTok en de Meta-platformen en is het antwoord op 'té gepolijste advertenties'. Wil je dat de consument tegenwoordig stopt met scrollen bij jouw content, dan is het hoog tijd om je met deze blog te verdiepen in dit onderwerp.
Wat is User Generated Content?
Zoals de naam doet vermoeden, is UGC content die gecreëerd is door gebruikers. Dit kan in de vorm van foto's, tekst en audio, maar we zien het ook zeker veel in video's voorbijkomen. In een tijd waarin er behoefte is aan authenticiteit en geloofwaardigheid, omarmen steeds meer merken deze vorm van content. De content komt veel meer in de buurt van de belevingswereld van de eindgebruiker, juist omdat het gemaakt is door een consument. Scroll maar eens door een platform zoals TikTok en je zult zien dat de 'klassieke’ advertenties er eigenlijk niet thuishoren. Dat wordt ondersteund door de cijfers: maar liefst 85% van de consumenten zeggen meer beïnvloed te worden door UGC dan door content die rechtstreeks door merken is gemaakt.* Als UGC nu je aandacht nog niet heeft?!
*Bron adweek
Verschillende soorten UGC: organisch of betaald
We maken onderscheid tussen twee vormen van UGC: organische User Generated Content en betaalde User Generated Content. Merken met veel volgers ontvangen geregeld UGC zonder enige tegenprestatie. Dit noemen we organisch. Deze content neemt vaak de vorm aan van foto's, reviews of testimonials. Kun je nog niet beschikken over veel loyale volgers, dan kan een betaalde aanpak in je voordeel werken. In ruil voor een vergoeding maken UGC-creators content voor je kanalen. Vaak hebben de creators een kleine eigen following die ze ook deze content kunnen tonen. Nu hoor ik je denken: wat is dan het verschil met influencers? Een subtiel verschil is dat je met influencers voornamelijk leunt op hun volgers om je producten of diensten onder de aandacht te brengen. Omdat je betaalt voor hun volgers, zijn hun prijzen vaak flink hoger.
Waar moet je beginnen met UGC?
Je content laten creëren door de consument of je eigen medewerkers betekent voor een deel de touwtjes uit handen geven. Toch geven wij een aantal handvatten waarmee jij de eerste User generated content (UGC) binnen kunt hengelen.
- Roep een hashtag in het leven. Hashtags zijn een ideale manier om content rondom je merk te verzamelen. Houd een hashtag kort en eenvoudig en herinner mensen regelmatig om de hashtag in hun content te gebruiken. Trek dit ook door in bijvoorbeeld je app of website.
- Moedig delen actief aan. Maak het spannend voor de consument. Start een wedstrijd of challenge waarbij het insturen van UGC centraal staat. Beloon de tofste content met een kleine prijs. Houd deelnemen wel simpel. Een te hoge drempel betekent vaak weinig UGC.
- Hergebruik UGC in je eigen content. Maak goede afspraken met je creators zodat je hun content opnieuw kunt gebruiken in advertenties, op je website of e-mails. Als contentpartner verwerken wij UGC tot de best presterende posts op jouw kanalen.
- Zet je eigen mensen in. Kijk je eigen personeel eens lief aan. Misschien zitten er wel geweldige merkambassadeurs/content creators tussen je huidige medewerkers. Als zij uit persoonlijke titel posten, win jij enorm aan geloofwaardigheid. Hebben jullie het nog niet helemaal in de vingers? Geen zorgen! Wij bieden een workshop aan voor creators van verschillende niveaus.
Wil je UGC gebruiken voor jouw campagnes?
Ben jij overtuigd van de kracht van User generated content (UGC) voor jouw social advertising campagnes? Neem contact met ons op. Samen bekijken we welk type content het beste bij jouw merk en doelgroep past. Extra fijn: we hebben een groot netwerk aan content creators. Zo kunnen we altijd een passende UGC-creator voor je vinden.