Real life experiment: wat doe je als een ‘verwarde man’ ziet?
Samen Dementievriendelijk is een organisatie die aandacht vraagt voor mensen met dementie. Als meer mensen het gedrag herkennen dat bij dementie hoort, zullen ze ook eerder hulp bieden. Aan ons de vraag om mensen te motiveren om dat te doen.
Deze film is een sociaal experiment. Een verwarde man (een acteur) staat midden op een kruispunt stil. Vier verstopte camera’s leggen het gedrag van voorbijgangers vast. Wat doen ze als ze de man passeren?
Als kijker beleef je de verwarring van iemand die stilstaat met de fiets aan de hand. De reacties van voorbijgangers zijn soms hartverwarmend, soms pijnlijk en keihard. De commercial zorgt voor bewustwording doordat je kijkt naar echt gedrag. We roepen mensen op om online een korte training te doen.
De film werd het epicentrum van de social campagne. De TV commercial gecombineerd met PR actie leidde tot een explosieve stijging in het websitebezoek, vooral onder jongeren. We zorgden er als contentpartner met een remake voor dat Samen Dementievriendelijk dezelfde campagne nog een keer kon inzetten, specifiek gericht op jongeren 18-25 op Facebook en Instagram.