Je stond erbij en je keek ernaar…
Voor de Week Tegen Mensenhandel 2024, creëren we een ingrijpende Campagne Tegen Mensenhandel en complete toolkit over uitbuiting. Het doel? Omstanders wijzen op hun belangrijke rol én aansporen om actie te ondernemen.
Uitbuiting vindt overal plaats. Ook in Nederland zijn seksuele uitbuiting, criminele uitbuiting en arbeidsuitbuiting aan de orde van de dag. Onze Bewustwordingscampagne Tegen Mensenhandel is cruciaal om deze problemen aan te pakken. Vermoedens van uitbuiting? Je staat níet met je rug tegen de muur. Al met één melding kan je iemand redden en bijdragen aan de Campagne Tegen Mensenhandel.
De impact van zo’n melding laten we zien in deze activerende bewustwordingscampagne voor de Week Tegen Mensenhandel 2024 (een initiatief van de Gemeente Tilburg en zorgverlener Sterk Huis). Met ‘activeren’ als hoofddoel creëren we zo een indrukwekkend vervolg op de bewustwordingscampagne van 2023.
Een gelaagd concept
Met de creatie van drie hero movies, een compilatievideo en uitgebreid social media materiaal (waaronder snippets en thumbnails) proberen we een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Grondige brainstormsessies met onze regisseurs, strateeg accountmanager en coördinatoren van de betrokken partijen leggen de basis voor een indringend en volledig waarheidsgetrouw concept. In deze Campagne Tegen Mensenhandel – gebaseerd op echte Sterk Huis cases – leggen we de focus op het handelingsperspectief: je stond erbij en je keek ernaar. Zo maken we de kijker heel direct duidelijk wat ‘actie ondernemen’ nu eigenlijk inhoudt.
Terugspoelen of vooruitkijken?
Met een 911 emergency call-feel slepen de video’s je mee in drie verhalen over vermoedelijke uitbuiting. De onheilspellende scripts en ijzige, diepe emoties creëren een voelbaar ongure sfeer. Oplettende omstanders blijken een lichtpuntje aan de eerst zo gitzwarte horizon. Of toch niet?
We laten zien hoe simpel het is om een telefonische melding te maken, maar ook wat de verregaande gevolgen zijn van de keuze om dat níet te doen. Sta je erbij en kijk je ernaar, of red je iemand? Dit is ook een onderdeel van de Campagne Tegen Mensenhandel.
One take is all it takes
De drie video’s zijn stuk voor stuk one takers: we filmen alles in één shot en creëren zo scènes die uit het leven gegrepen lijken. Deze techniek vraagt om een gedegen voorbereiding – een uitgedacht plan qua licht, staging en techniek door onze director of photography Paul was dan ook essentieel voor deze Campagne Tegen Mensenhandel.
Een boodschap om te blijven verspreiden
Gemeentes en instanties kunnen de toolkit inzetten als voorlichtings- en educatief materiaal. Zo zorgen we ervoor dat de Campagne Tegen Mensenhandel blijft leven. We zijn blij dat we onze storytelling-expertise in mogen zetten om aandacht te schenken aan belangrijke maatschappelijke thema’s, zoals uitbuiting. Extra trots zijn wij daarom op de positieve ontvangst door Sterk Huis: “We zijn echt zo mega blij en trots met de video’s. We hebben ze al zo vaak bekeken en nog steeds kippenvel!”